Stacja Almere
Firma ProRail wybrała świetliki kopułkowe z przezroczystego szkła i poliwęglanu, aby stworzyć estetykę przejrzystości, dzięki której halę zalewa naturalne światło. Kolejnym celem było uczynienie Almere Centrum najbardziej zielonym dworcem kolejowym w Holandii. Po zakończeniu projektu 1238 instalacji paneli słonecznych na dachu pomoże zrealizować ambitny ekologiczny cel. Montaż obejmuje zintegrowane panele solarne na pochyłych panelach szklanych. Zamontowano panele solarne i zintegrowane ogniwa (ang. Built in Photo Voltaic Cell, BIPV), które znajdują się na całej powierzchni dachu. Łącznie będzie wytwarzana energia o mocy około 387 kWh.
Montaż świetlików
Szklenie strukturalne firmy VELUX Commercial zastąpiło istniejące przeszklenia dachu płaskiego i fasady. Menedżer operacyjny VELUX Commercial, Luke Wijnands, nadzorował ten duży projekt remontowy, obejmujący również wymianę 126 istniejących świetlików kopułkowych.
„Wymieniliśmy istniejące kopuły z szybą matową na nowe, przezroczyste przeszklenia dachu z poliwęglanu, które wpuszczają więcej światła do wnętrza dworca” — powiedział Luke.
Podczas wstępnej inspekcji szybko ustalono, że istniejące kopuły mają trzydzieści lat.
„Zdaliśmy sobie sprawę, że teraz jest idealny moment, aby je wymienić, ponieważ po zainstalowaniu paneli słonecznych, ze względu na ich rozmiar, bardzo trudno byłoby wymienić oryginalne kopuły z szybą matową”.
Na każdej sekcji dachu znajduje się 21 nowych świetlików kopułkowych, a sekcje wymienionych kopuł można było poddać recyklingowi. Inżynierowie firmy VELUX Commercial wykorzystali ten sam układ otworów, aby zapewnić odpowiednią i bezpieczną wysokość. W sumie sześć sekcji dachu odpowiada 126 świetlikom kopułkowym — montaż świetlików na jednej sekcji dachu wymagał pracy dwóch pracowników przez jeden dzień. Zespół West jest zadowolony z wyników.
„Firma ProRail i dworzec Almere Centrum są zadowoleni” — powiedział Rook.
Nowy system przeszklenia musiał odzwierciedlać wygląd istniejącego rozwiązania świetlików dachowych, ale jednocześnie spełniać dzisiejsze wymagania prawne i eksploatacyjne. Modernizacja obejmuje teraz wytrzymałe szkło o grubości 4 mm, które może pochłaniać duże siły wiatru. Wymagania firmy ProRail dotyczące wiatru oznaczają także, że ulepszenia w zakresie dociskania i mocowania są teraz kompletne.