Dworzec kolejowy Almere Centrum: gruntowny remont świetlików w ramach ambitnej, ekologicznej inwestycji


Autor: VELUX Commercial
Dworzec kolejowy Almere Centrum
Dworzec kolejowy Almere Centrum

Gruntowna renowacja dachu i fasady przekształciła stację kolejową Almere Centrum w pełną naturalnego światła przestrzeń dla dojeżdżających do pracy.

Dworzec Almere Centrum w Holandii przeszedł gruntowną renowację dachu. Dzięki remontowi hali przestrzenie ogólnodostępne są pełne światła dziennego, a dojeżdżający mają dostęp do świeżego powietrza. Firma VELUX Commercial dostarczyła i zainstalowała wszystkie przeszklenia dachowe dla tego dużego projektu renowacyjnego, w tym przeszklenia dachu płaskiego, świetliki kopułkowe i okna fasadowe. Aluminiowe elementy konstrukcyjne wspierają nowy, dostosowany do potrzeb system szklanych dachów, a panoramiczne szklane windy zapewniają widok z lotu ptaka na sklepy detaliczne. Czerwoną farbą pomalowano również stalowe ościeżnice, które podtrzymują infrastrukturę dworca. Osoby dojeżdżające do pracy mogą teraz robić zakupy w naturalnym świetle, zanim ruszą do kolejnego celu.

Zabezpieczenie projektu i zastosowanie ekologicznych rozwiązań w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju

W przetargu ogłoszonym przez klienta ProRail wygrał wykonawca Straal‑en schildersbedrijf West. Firma West, która specjalizuje się w konserwacji i zrównoważonych rozwiązaniach, wybrała VELUX Commercial jako partnera w celu wymiany wszystkich świetlików ze szkła oraz poliwęglanu. Jednak każda wymiana musiała wytrzymać silny napór wiatru spowodowany wysoką zabudową wokół stacji. Kierownik projektu w West, Rook Treffers, jest bardzo zadowolony z postępu prac renowacyjnych i pokonania kilku wyzwań.

„Wszystko poszło gładko, jeśli chodzi o realizację projektu i komunikację w zespole” — powiedział Rook.

Stacja Almere

Stacja Almere

Firma ProRail wybrała świetliki kopułkowe z przezroczystego szkła i poliwęglanu, aby stworzyć estetykę przejrzystości, dzięki której halę zalewa naturalne światło. Kolejnym celem było uczynienie Almere Centrum najbardziej zielonym dworcem kolejowym w Holandii. Po zakończeniu projektu 1238 instalacji paneli słonecznych na dachu pomoże zrealizować ambitny ekologiczny cel. Montaż obejmuje zintegrowane panele solarne na pochyłych panelach szklanych. Zamontowano panele solarne i zintegrowane ogniwa (ang. Built in Photo Voltaic Cell, BIPV), które znajdują się na całej powierzchni dachu. Łącznie będzie wytwarzana energia o mocy około 387 kWh.

Montaż świetlików

Szklenie strukturalne firmy VELUX Commercial zastąpiło istniejące przeszklenia dachu płaskiego i fasady. Menedżer operacyjny VELUX Commercial, Luke Wijnands, nadzorował ten duży projekt remontowy, obejmujący również wymianę 126 istniejących świetlików kopułkowych.

„Wymieniliśmy istniejące kopuły z szybą matową na nowe, przezroczyste przeszklenia dachu z poliwęglanu, które wpuszczają więcej światła do wnętrza dworca” — powiedział Luke.

Podczas wstępnej inspekcji szybko ustalono, że istniejące kopuły mają trzydzieści lat.

„Zdaliśmy sobie sprawę, że teraz jest idealny moment, aby je wymienić, ponieważ po zainstalowaniu paneli słonecznych, ze względu na ich rozmiar, bardzo trudno byłoby wymienić oryginalne kopuły z szybą matową”.

Na każdej sekcji dachu znajduje się 21 nowych świetlików kopułkowych, a sekcje wymienionych kopuł można było poddać recyklingowi. Inżynierowie firmy VELUX Commercial wykorzystali ten sam układ otworów, aby zapewnić odpowiednią i bezpieczną wysokość. W sumie sześć sekcji dachu odpowiada 126 świetlikom kopułkowym — montaż świetlików na jednej sekcji dachu wymagał pracy dwóch pracowników przez jeden dzień. Zespół West jest zadowolony z wyników.

„Firma ProRail i dworzec Almere Centrum są zadowoleni” — powiedział Rook.

Nowy system przeszklenia musiał odzwierciedlać wygląd istniejącego rozwiązania świetlików dachowych, ale jednocześnie spełniać dzisiejsze wymagania prawne i eksploatacyjne. Modernizacja obejmuje teraz wytrzymałe szkło o grubości 4 mm, które może pochłaniać duże siły wiatru. Wymagania firmy ProRail dotyczące wiatru oznaczają także, że ulepszenia w zakresie dociskania i mocowania są teraz kompletne.

Szklenie strukturalne firmy VELUX Commercial zastąpiło istniejące przeszklenia dachu płaskiego i fasady.

Szklenie strukturalne firmy VELUX Commercial zastąpiło istniejące przeszklenia dachu płaskiego i fasady.

Przychylność opinii publicznej i pokonywanie wyzwań

Ambitne projekty renowacyjne zawsze wiążą się z pewną dozą nieprzewidywalności i wyzwań, które trudno w całości zaplanować. W budynkach użyteczności publicznej, takich jak Almere Centrum, każdy problem trzeba było przezwyciężyć, mając na uwadze bezpieczeństwo publiczne. Budowę należało przeprowadzić w taki sposób, aby nie powodowała zakłóceń w terminowej realizacji usług publicznych. Na przykład dźwig może powodować zakłócenia na publicznych ścieżkach rowerowych. Władze lokalne były niechętne do zamknięcia dworca dla podróżnych, ale dzięki owocnej komunikacji udało się wypracować kompromisy.

„Przy tak dużym projekcie, aby znaleźć rozwiązania, trzeba rozmawiać i współpracować z władzami samorządowymi” – powiedział Luke Wijnands. „Zawsze są problemy, których nie przewidzisz do czasu rozpoczęcia projektu”.

Wyzwania projektowe obejmowały również prace dźwigowe, które mogły odbywać się tylko w nocy. Wynikało to z konieczności utrzymania ruchu autobusowego. W rezultacie wprowadzono ścisłe ramy czasowe. Maksymalizacja wydajności projektu stała się kluczem do sukcesu.

„Prace dźwigowe nie mogły odbywać się w czasie, gdy autobusy jeździły”, powiedział Luke, „to zadanie musiało odbywać się w nocy między kwadransem po drugiej a wpół do czwartej”.

Kilka okienek czasowych, w których pociągi nie kursowały, dało szansę na montaż sprzętu dostępowego, takiego jak rusztowania i podnośniki hydrauliczne. Stworzono bezpieczną platformę rusztowania poza godzinami pracy dworca, aby umożliwić wymianę i montaż świetlików. Zadanie wzniesienia w krótkim czasie ogromnej konstrukcji obejmowało postawienie nad torami kolejowymi platformy o powierzchni 2500 metrów kwadratowych. Cel ten został osiągnięty w zaledwie 52 godziny dostępnego czasu TFP i ukończony w ciągu dziewięciu miesięcy.

„To była ekscytujący i edukacyjny projekt budowlany. Praca nad tak ambitnym projektem stacji kolejowej ma wiele ruchomych części, rzadko spotykanych wyzwań i często wiąże się z względami społecznymi” — powiedział Luke.

Stworzono bezpieczną platformę rusztowania poza godzinami pracy dworca, aby umożliwić wymianę i montaż świetlików.

Stworzono bezpieczną platformę rusztowania poza godzinami pracy dworca, aby umożliwić wymianę i montaż świetlików.

Zadowolenie z projektu

Rook jest zadowolony z przebiegu tak ambitnego projektu renowacyjnego. Współpraca z firmą VELUX Commercial, jako wykonawcą, okazała się bardzo udana.

„Ci ludzie wykonali dobrą robotę, firma ProRail i dworzec Almere Centrum są bardzo zadowoleni z wyników. Realizacja projektu przebiegała pomyślnie, mimo że zadania nie należały do łatwych. W przypadku takich projektów budynków publicznych, jak ten, coraz więcej się o nim dowiadujesz w miarę postępu prac i uczysz się, że do pracy zawsze można podejść i wykonać ją inaczej”.

Tafle szklane o wadze 80 kg montowano ręcznie lub za pomocą dźwigu. Przemalowanie stalowej strony zewnętrznej o dużej powierzchni zostało uwzględnione w planach renowacyjnych opracowanych na 18 miesięcy przed rozpoczęciem projektu.

Dlaczego warto wybrać VELUX Commercial?

„Pracuję w ProRail od czterdziestu lat i wiem, że w tej branży musisz przestrzegać pewnych zasad, o czym firma VELUX Commercial również świetnie wie. Wywiązuje się ze swoich obietnic i zatrudnia inżynierów z uprawnieniami i cyfrowym paszportem bezpieczeństwa. Jest on wymagany do pracy na każdej budowie ProRail. Wszystko jest tak, jak powinno, od momentu zamontowania jednego, a potem drugiego i trzeciego przeszklenia, wszystko zaczęło działać jak dobrze naoliwiona maszyna”.

Rook przyznaje, że VELUX Commercial miała duży wkład w proces myślowy jego firmy jako głównego wykonawcy projektu. Jeśli klient prosił o coś innego, Rook konsultował się z wybranymi partnerami firmy West.

„Do budynków przylegających do stacji dodano dwie dodatkowe kondygnacje” — powiedział Rook — „oznaczało to, że panele solarne na południowej stronie dachu Almere Centrum produkowałyby o 18 procent mniej energii z powodu zacienienia przez nowo wybudowane piętra. Firma VELUX Commercial współpracowała z nami w celu rozwiązania problemu i opracowała bardzo dobry plan, nawet jeśli ProRail wybrał inną ścieżkę, nasi partnerzy zajmujący się świetlikami byli pod ręką, aby znaleźć rozwiązanie”.

Przewodnik po projektowania rozwiązań uwzględniających światło dzienne i norma EN 17037

Powiązane artykuły

Rozwiązanie świetlikowe z modułami pasm świetlnych szedowych Northlight. Szkoła średnia Sågbäcksgymnasiet — wnętrze.

W 2012 roku władze samorządowe zakończyły ponad 10‑letnie rozmowy, przyjmując plan remontu starej szkoły zawodowej w Huddinge w Szwecji. Szkoła, wybudowana w 1961 roku, reprezentowała klasyczną architekturę lat 60-tych i była dobrej jakości.