Przebudowa charakteru szkoły za pomocą dużej ilości światła dziennego


Autor: VELUX Commercial
Rozwiązanie świetlikowe z modułami pasm świetlnych szedowych Northlight. Szkoła średnia Sågbäcksgymnasiet — wnętrze.
Szkoła średnia Sågbäcksgymnasiet — jasne i inspirujące środowisko do nauki. Zdjęcie: STAMERS KONTOR

W 2012 roku władze samorządowe zakończyły ponad 10‑letnie rozmowy, przyjmując plan remontu starej szkoły zawodowej w Huddinge w Szwecji. Szkoła, wybudowana w 1961 roku, reprezentowała klasyczną architekturę lat 60-tych i była dobrej jakości.

Mimo to pięćdziesiąt lat użytkowania pozostawiło swój ślad, a w uzgodnionych planach remontu uwzględniono wymianę ponad 100 starych świetlików.

Kultowy styl industrialny idealnie pasuje do świetlików

Jedną z charakterystycznych cech szkoły Sågbäcksgymnasiet jest szedowy dach. Klasyczna cecha epoki przemysłowej szybko stała się punktem centralnym dla liderów projektu w Origo Arkitekter, wiodącej firmie architektonicznej. Åsa Machado wyjaśnia: „Szedowy strop i możliwość zastosowania świetlików były kluczowe dla naszych planów. Bardzo wcześnie zdaliśmy sobie z tego sprawę, postanowiliśmy więc zapewnić całej szkole dostęp do tego, co uważamy za najlepszą stronę obiektu”.

Rozwiązanie świetlikowe z modułami pasm świetlnych szedowych Northlight. Szkoła średnia Sågbäcksgymnasiet — z zewnątrz.

Sågbäcksgymnasiet. Świetliki modułowe VELUX. Zdjęcie: STAMERS KONTOR

Szedowy dach pozwala na doświetlenie wnętrza czterema pasmami świetlików skierowanych na północ. Podczas gdy stare świetliki miały matowe szkło dające efekt ściemnienia i wyjątkowo słabą wydajnością energetyczną, nowe są w stanie ożywić nowo wyremontowany obszar dużą ilością światła dziennego, a także zapewnić wentylację i kontrolę energii.

„Światło daje energię. Uczniowie w to nie wierzą, ale naprawdę tak jest”. - Eva Källen, nauczycielka.

Prowadząc szkołę zawodową, musisz inwestować w swoich uczniów

Dyrektor Hans Almgren opisuje szkołę jako „solidny budynek w klasycznym modernistycznym stylu” i cieszy się, że plan remontowy pomógł zachować wygląd oryginalnej architektury: „Udało im się zachować coś, co jest częścią duszy szkoły — jakość z lat 60‑tych”, mówi.

Dyrektor szkoły jest szczególnie zadowolony ze sposobu, w jaki funkcjonuje nowy obszar centralny, w którym dominuje szedowy sufit, na nowo odkrywający oryginalną estetykę budynku i w pełni wykorzystujący potencjał stropu.

„Świetlik był kluczem do pozytywnej zmiany. Architekci zawsze dążyli do otwarcia budynków, wpuszczenia światła i stworzenia wizualnej głębi. U nas nie ma zaułków ani ciemnych zakamarków”.

Uczniowie szkoły średniej Sågbäcksgymnasiet — wnętrze.  Szwecja — Huddinge.

Szkoła średnia Sågbäcksgymnasiet — jasne i inspirujące środowisko do nauki. Zdjęcie: STAMERS KONTOR

Hans Almgren zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest tworzenie środowiska uczenia się, które jest zarówno inspirujące, jak i dostojne. Przyznaje, że szkoła zawodowa zawsze jest zagrożona, że zostanie uznana za drugorzędny wybór, dlatego tak ważna jest jej oprawa.

„Prawdopodobnie jest prawdą, że szkolenie zawodowe nie jest wysoko cenione, ale chcemy być najlepsi w tym, co robimy. Nasi studenci są ważni i chcemy, aby cieszyli się miłym i przyjemnym otoczeniem. Wpływa to na ich pewność siebie i chęć do nauki”.

W jasnym i przestronnym otoczeniu wzrasta aktywność

Zmiana wewnątrz budynku jest znacząca. Podczas gdy stare brązowe szkło zbrojone poprzednich świetlików sprawiało, że wnętrza pozostawały w najlepszym razie w półmroku, nowy dopływ światła dziennego całkowicie zmienił środowisko, powodując znaczny wzrost aktywności uczniów.

„Szkoła z poczuciem własnej wartości daje uczniom poczucie dumy i tożsamości. A teraz nasi uczniowie są dumni” — Eva Källen, nauczycielka.

Przewodnik po projektowania rozwiązań uwzględniających światło dzienne i norma EN 17037

Powiązane artykuły

Dworzec kolejowy Almere Centrum

Gruntowna renowacja dachu i fasady przekształciła stację kolejową Almere Centrum w pełną naturalnego światła przestrzeń dla dojeżdżających do pracy.