Niewystarczająca wentylacja prowadzi do zwiększonego poziomu zanieczyszczenia, co jest szczególnym problemem w salach lekcyjnych, w których na jedno dziecko przypada mniej powietrza ze względu na panującą ciasnotę. Znaczna część badań dostarcza przekonujących dowodów na związek między lepszymi wynikami uczniów a zwiększoną szybkością wentylacji w sali lekcyjnej. Typowa zgłaszana poprawa wydajności przy zwiększonej wymianie powietrza waha się od kilku do nawet 15%².
W niedawnym badaniu³ przeprowadzono interwencję w celu poprawy wymiany powietrza w 16 salach lekcyjnych. Wyniki skomputeryzowanych zadań wykonywanych przez ponad 200 uczniów ujawniły istotnie szybsze i dokładniejsze reakcje związane z wyborem, czujnością w testach kolorowych słów, pamięcią obrazową i rozpoznawaniem słów w przypadku większej wymiany powietrza w sali lekcyjnej.
Zgodnie z wynikami badania Clever Classrooms⁴ wymagania dotyczące dobrej wentylacji w salach lekcyjnych są następujące:
1. Wentylacja sterowana
Okna i świetliki o dużych rozmiarach, najlepiej z wieloma otworami, pozwalają użytkownikom efektywnie wietrzyć sale lekcyjne w różnych okolicznościach. Otwierane od góry okna i świetliki, umieszczone wysoko w pomieszczeniu, ale wyposażone w mechanizmy, które są łatwo dostępne i mogą być obsługiwane, umożliwiają wydajniejsze odprowadzenie najgorętszego i najbardziej nieświeżego powietrza. W oknach otwieranych od góry i świetlikach nie należy montować rolet dekoracyjnych, które blokują przepływ powietrza.
2. Kubatura pomieszczenia
Im większa sala lekcyjna, tym większe rozcieńczenie dwutlenku węgla i zanieczyszczeń oraz tym dłużej można utrzymać dobrą jakość powietrza. W średniej wielkości klasie o kubaturze 181 metrów sześciennych jakość powietrza spada w ciągu zaledwie 30 minut, gdy w sali jest 30 uczniów i nie ma wentylacji.
3. Wentylacja mechaniczna
Tam, gdzie wentylacja naturalna jest niewystarczająca lub stanowi problem, jakość powietrza można poprawić, wprowadzając wentylację mechaniczną.
4. Czujniki stężenia CO₂
Zainstalowanie czujników stężenia CO₂ w salach lekcyjnych pozwala nauczycielom monitorować jakość powietrza w pomieszczeniach i odpowiednio dostosowywać poziom wentylacji. Stężenie CO₂ jest często wykorzystywane jako wskaźnik jakości powietrza w pomieszczeniach. Powietrze zewnętrzne zawiera CO₂ w stężeniu około 400 ppm. Stężenie CO₂ w pomieszczeniach wynoszące 1150 ppm zapewnia odpowiednią jakość powietrza, 1400 ppm w większości sytuacji zapewni dobrą jakość powietrza w pomieszczeniach, a 1600 ppm oznacza złą jakość powietrza (CEN, 2007)⁵.
Nie ma wątpliwości, że stworzenie dobrego klimatu w pomieszczeniach powinno być kluczowym elementem wszystkich projektów modernizacji starych i budowy nowych budynków szkolnych. Zapewni to lepsze ogólne warunki dla uczniów do nauki i rozwoju, a dla nauczycieli do efektywnej pracy. Dobra wentylacja ma kluczowe znaczenie, ponieważ jest to jedyny sposób na utrzymanie dobrej jakości powietrza w pomieszczeniach i stężenia zanieczyszczeń na akceptowalnym poziomie.
Źródła
- Why Indoor Air Quality is Important to Schools (EPA)
- Fraunhofer-Institut für Bauphysik IBP (2015) Impact of the indoor environment on learning in schools in Europe (Study Report)
- Bako-Biro et al: Evaluation of indoor environmental quality conditions in elementary schools׳ classrooms in the United Arab Emirates, 2012
- Clever Classrooms, Raport podsumowujący projektu HEAD, University of Salford, Manchester (2015)
- CEN (2007) EN 15251: Indoor environmental input parameters for design and assessment of energy performance of buildings.