Wentylacja
Naturalne chłodzenie wentylacyjne w ciągu dnia można łatwo uzyskać, otwierając okna i świetliki. Jednak niewiele szkół korzysta z wentylacji nocą. Zgodnie z tą metodą wykorzystuje się chłodne nocne powietrze do obniżenia temperatury masy akumulującej ciepło budynku (ścian, podłóg, mebli itp.), dzięki czemu następnego dnia potrzeba mniej energii na chłodzenie w budynku.
Niechęć do chłodzenia budynków w nocy prawdopodobnie wynika z problemów związanych z bezpieczeństwem i możliwością wystąpienia niekorzystnych warunków pogodowych, gdy nie ma nikogo, kto mógłby zamknąć okna i świetliki. Jednym z rozwiązań jest montaż okien i świetlików, które można częściowo otwierać, aby umożliwić wlot chłodnego powietrza, jednocześnie zapobiegając przedostawaniu się intruzów lub deszczu.
Inne rozwiązania
W krajach, w których w miesiącach letnich temperatura regularnie osiąga 30°C lub więcej, naturalne chłodzenie wentylacyjne może nie wystarczyć do utrzymania temperatury w sali lekcyjnej na komfortowym poziomie.
W takich przypadkach wskazane są dodatkowe urządzenia chłodzące, takie jak wentylatory sufitowe i klimatyzatory.
Jednak badania w terenie pokazują, że osoby w budynkach z naturalną wentylacją akceptują wyższe temperatury (de Dear i Brager, 1998)¹. Dzieje się tak, ponieważ organizm dostosowuje się do otoczenia, a zjawisko to określane jest mianem adaptacyjnego komfortu cieplnego. Aby skutecznie działało, ważne jest, aby ludzie mogli ubierać się zgodnie z preferencjami i otwierać okna. W ten sposób można osiągnąć komfort cieplny bez klimatyzacji w jeszcze cieplejszych klimatach, wykorzystując jedynie naturalną wentylację, osłony słoneczne i inteligentne zaprojektowanie budynków.
Niezależnie od tego, w jaki sposób zostanie osiągnięty, komfort termiczny w salach lekcyjnych ma zasadnicze znaczenie dla dobrego samopoczucia dzieci, a ostatecznie dla ich pomyślnych wyników w nauce. Podobnie jak owsianka w klasycznej bajce dla dzieci o Złotowłosej i trzech niedźwiadkach, temperatura nie może być ani za wysoka, ani za niska, lecz w sam raz.
Źródła
- de Dear and Brager (1998). Developing an Adaptive Model of Thermal Comfort and Preference. ASHRAE Transactions