Światło dzienne a światło elektryczne
Różne rodzaje światła nie są sobie równe.
Jedną z kluczowych różnic między światłem dziennym a elektrycznym jest zmieniające się natężenie, barwa i kierunek światła dziennego w ciągu dnia i nocy oraz w zależności od pory roku, a wszystko to ma wpływ na zmienność percepcji w przestrzeni.
Kierunek padania światła zależy również od umiejscowienia okien i opraw oświetleniowych. Światło dzienne wpadające przez okna fasadowe, okna dachowe lub świetliki ma bardziej ukośny kierunek, a elektryczne oświetlenie sufitowe zapewnia więcej pionowego oświetlenia.
Światło dzienne w przestrzeni daje odpowiednią mieszankę światła bezpośredniego i rozproszonego. Ta mieszanka poprawia trójwymiarową percepcję obiektów, zapewniając realistyczne cienie i odbicia.
Przestrzeń, w której jest tylko rozproszone światło, będzie pozbawiona bezpośredniej składowej światła, która pomaga nam dostrzec kształt i strukturę, a taka przestrzeń może być odbierana jako nudna i nieatrakcyjna.
Zwiększona czujność
Większość ludzi prawdopodobnie zgodziłaby się, być może nie wiedząc dokładnie dlaczego, że światło dzienne sprawia, że czujemy się dobrze. Światło dzienne jest ogólnie kojarzone ze zdrowiem, czujnością i inspiracją.
Powód jest związany z tym, jak ludzkie ciało i umysł są regulowane przez rytmy dobowe. Aby utrzymać ogólny dobry stan zdrowia, potrzebujemy odpowiednich sygnałów świetlnych w ciągu dnia, a także ciemności w nocy. Na przykład światło o poranku pomaga zsynchronizować nasz zegar biologiczny i zwiększyć czujność, pomagając zwiększyć wydajność w ciągu dnia.
Oświetlenie elektryczne z pewnością odgrywa ważną rolę przy projektowaniu z myślą o rytmach dobowych, zwłaszcza w nowoczesnych rozwiązaniach, takich jak oświetlenie LED. Nie może jednak zastąpić światła dziennego. Pod względem kompozycji barw światło dzienne ma wiele długości fal, które są zgodne z naszym rytmem dobowym, oraz jest jasne w najważniejszych dla tych procesów porach dnia. To potwierdza, jak ważne dla projektu architektonicznego jest dobre wykorzystanie światła dziennego.
Wpływ światła dziennego na poprawę wydajności
Światło dzienne wpływa na nasze zdrowie i czujność. Udowodniono też już wiele lat temu, że poprawia wydajność zarówno uczniów, jak i pracowników.
Badania prowadzone w latach 80‑tych ubiegłego wieku wykazały, że światło dzienne poprawia nastrój i morale, zmniejsza ogólne zmęczenie i przemęczenie oczu. Przedsiębiorstwa odkryły również, że po przeprowadzce do budynków, w których panują lepsze warunki światła dziennego, wydajność i produktywność zwykle się poprawiają.
Między innymi badanie z 2002 roku² wykazało, że środowiska edukacyjne, do których przenika naturalne światło dzienne, sprzyjają efektywniejszemu uczeniu się.
Jednym z wniosków badania było, że uczniowie w klasach o największej powierzchni okien lub poziomie światła dziennego osiągnęli znacznie wyższe wyniki (7–18%) w standardowych testach niż uczniowie uczący się w salach lekcyjnych z najmniejszą powierzchnią okien lub najmniejszą ilością światła dziennego.
Wskazówki dotyczące projektowania sal lekcyjnych
Oto trzy wskazówki, które architekci i projektanci powinni wziąć pod uwagę podczas projektowania klas:
- Stosuj światło dzienne jako główne źródło światła, a światło elektryczne jako ważne źródło dodatkowe, zwłaszcza gdy na zewnątrz nie ma wystarczającej ilości światła dziennego.
- Uwzględnij światło dzienne w ogólnym projekcie szkoły: udane rozwiązania architektoniczne dotyczące światła dziennego są dobrze zintegrowane i łączą zalety okien, zarówno na elewacji, jak i dachu.
- Światło dzienne jest bardzo ważne, ale nie należy zapominać o widoku. Badanie pracowników biurowych³ wykazało, że widok na przyrodę jest lepszy niż widok na infrastrukturę stworzoną przez człowieka. Dokładniej mówiąc, pracownicy cenią sobie informacje o warunkach zewnętrznych - zwłaszcza o lokalizacji, czasie, pogodzie, przyrodzie itp. Świetliki i okna dachowe są szczególnie skuteczne w osiąganiu tego celu.
Źródła
- Clever Classrooms (2015), Raport podsumowujący projektu HEAD, University of Salford, Manchester.
- Heschong, L. (2002) Daylighting and Human Performance, ASHRAE Journal, t. 44, nr 6, s. 65-67.
- Christoffersen, J., & Johnsen, K. (1999). Vinduer og dagslys - en feltundersøgelse i kontorbygninger. Hørsholm: SBI forlag. SBI-rapport, Bind. 318.