Ten wykres z badania SINPHONIE przeprowadzonego w 114 szkołach w 23 krajach europejskich⁴ wyraźnie wskazuje pory, w których okna są otwierane w ciągu dnia. Nie zgłoszono żadnych informacji o stosowaniu wentylacji nocnej.
Nawet gdy temperatura powietrza na zewnątrz jest nieco wyższa niż w pomieszczeniu, większa prędkość powietrza spowodowana zwiększonym przepływem powietrza spowoduje ochłodzenie ciała.
Chłodzenie przy użyciu wentylacji naturalnej można osiągnąć na dwa sposoby — stosując wentylację dzienną i nocną:
- Naturalna wentylacja w ciągu dnia powoduje usunięcie nadmiaru ciepła z wnętrza budynku, generując duże ruchy powietrza.
- Wentylacja nocna (nazywana także chłodzeniem nocnym) chłodzi w nocy masę akumulującą ciepło budynku (ściany, podłogi, meble itp.), wykorzystując chłodne powietrze zewnętrzne. Następnego dnia potrzeba mniej energii do ochłodzenia budynku, ponieważ masa akumulująca ciepło została już schłodzona.
Orientacja w sali lekcyjnej i kontrola zacienienia również odgrywają ważną rolę w tworzeniu stałego komfortu cieplnego. Duże okna i świetliki można ustawić tak, aby w miesiącach zimowych wnikało jak najwięcej światła słonecznego, i zaciemniać ruchomymi urządzeniami zaciemniającymi, aby w razie potrzeby blokować wpadanie światła słonecznego w miesiącach letnich.
Badania w terenie pokazują, że osoby przebywające w budynkach z wentylacją naturalną akceptują wyższe temperatury⁵. Ten efekt adaptacji ciała do otoczenia określa się mianem adaptacyjnego komfortu cieplnego. Warunkiem wstępnym projektowania z myślą o adaptacyjnym komforcie termicznym jest to, aby ludzie mogli swobodnie decydować jaką noszą odzież i obsługiwać okna.
Konsekwencją adaptacji jest możliwość osiągnięcia komfortu cieplnego bez klimatyzacji w ciepłym klimacie, wykorzystując naturalną wentylację, osłony słoneczne i inteligentne projektowanie budynków. W krajach, w których w okresie letnim panują najwyższe temperatury, oprócz wentylacji naturalnej i zacieniania może być konieczne stosowanie wentylatorów sufitowych lub urządzeń klimatyzacji mechanicznej.
Rozwiązania grzewcze
W badaniu Clever Classrooms (2015)⁶ stwierdzono, że lepszą kontrolę temperatury osiągnięto zimą, gdy pomieszczenia były wyposażone w grzejniki z termostatami. Natomiast ogrzewanie podłogowe wiązało się ze słabą kontrolą ogrzewania w poszczególnych salach lekcyjnych ze względu na późniejsze reagowanie.
W badaniu zalecono również, aby wszystkie metody kontroli temperatury w salach lekcyjnych były łatwe w obsłudze i łatwo dostępne dla nauczycieli.
Źródła
- D/A: Daylight Matter(s): Health matters
- Zeiler & Boxem (2009). Effects of thermal activated building systems in schools on thermal comfort in winter. Building and Environment.
- Mendell and Heath (2005). Do Indoor Pollutants and Thermal Conditions in Schools Influence Student Performance? A Critical Review of the Literature. Indoor Air
- Fisk (2017) The ventilation problem in schools: literature review. Indoor Air
- de Dear and Brager (1998). Developing an Adaptive Model of Thermal Comfort and Preference. ASHRAE Transactions
- Clever Classrooms (2015), Raport podsumowujący projektu HEAD, University of Salford, Manchester