Światło dzienne i dużo świeżego powietrza w szkole Peder Lykke
Czy najlepsze są jasne kolory?
Dzieci niewątpliwie pociągają jasne kolory. Jednak funkcjonalne podejście do koloru w sali lekcyjnej powinno koncentrować się na używaniu koloru w celu osiągnięcia pozytywnych wyników, takich jak zwiększenie koncentracji uwagi i mniejsze zmęczenie oczu.
Na przykład Jalil i wsp. (2012)³ przeanalizowali, w jaki sposób różne kolory wpływają na wydajność pracy, powodują określone zachowania, tworzą negatywne lub pozytywne postrzeganie otoczenia i zadań oraz wpływają na nastrój i emocje. Doszli do wniosku, że kolorowe środowiska mają znaczący wpływ na zdolność uczenia się uczniów i ich samopoczucie.
Stwierdzają, że chociaż preferencje kolorystyczne są wysoce subiektywne, tzn. „czerwony jest najbardziej preferowanym kolorem do wnętrz wśród małych dzieci i osób starszych, natomiast niebieski jest ulubionym kolorem wśród młodych dorosłych, pracowników biurowych i studentów”³.
W badaniu Clever Classrooms (2015)⁴ oceniano elementy kolorystyczne za pomocą niejaskrawych kolorów (biały/jasnobeżowy) i jaskrawych kolorów (czerwony/pomarańczowy). Stwierdzono, że stymulacja generowana przez kolor jest krzywoliniowa, tj. optymalna na średnim poziomie.
Pozostałe wnioski:
- W przypadku powierzchni ścian główny aspekt jest krzywoliniowy. Duże, jaskrawo kolorowe obszary wypadły słabo, podobnie jak białe ściany z kilkoma kolorowymi elementami. Stwierdzono, że scenariusz pośredni, w którym ogólnie ściany są jasne, a ściana dekoracyjna bardziej jaskrawa, jest najskuteczniejszym sposobem optymalizacji uczenia się.
- Na tym stosunkowo spokojnym tle dodatkowe elementy kolorystyczne pełniły uzupełniającą, stymulującą rolę. Na przykład stosunkowo jaskrawe kolory na podłodze, roletach, biurkach i krzesłach dodają dodatkowe akcenty i plamy koloru.
Podsumowując, wniosek jest taki, że sale lekcyjne nigdy nie powinny być mdłe i nudne, ale aby uniknąć nadmiernej stymulacji, należy zwracać szczególną uwagę na równowagę i poczucie porządku.
Źródła
- Godwin and Fisher: Visual Environment, Attention Allocation, and Learning in Young Children: When Too Much of a Good Thing May Be Bad. 2014
- Read et al: Impact of Space and Color in the Physical Environment on Preschool Children’s Cooperative Behavior, Environment and Behavior. 1999
- Jalil et al: Environmental Colour Impact upon Human Behaviour: A Review. 2012.
- Clever Classrooms (2015), Raport podsumowujący projektu HEAD, University of Salford, Manchester