Dwa rodzaje hałasu
Istnieją dwa różne rodzaje hałasu, które wpływają na środowisko akustyczne w salach lekcyjnych: hałas wewnątrz i na zewnątrz.
Hałas wewnątrz można podzielić na dwa różne źródła: dźwięk przenoszony przez powietrze i sam budynek.
- Dźwięki przenoszone przez powietrze są zwykle spowodowane działalnością człowieka lub hałasem mechanicznym w sąsiednich pomieszczeniach. Hałas przenika przez powietrze, ściany, podłogi i sufity.
- Dźwięk przenoszony przez budynek jest generowany przez ludzi lub urządzenia mechaniczne w przestrzeniach nad lub pod ziemią lub przez ziemię.
- Hałas w pomieszczeniach jest zwykle ograniczany poprzez redukcję pogłosu wewnętrznego za pomocą mebli, dywanów i innych materiałów dźwiękochłonnych.
Hałas z zewnątrz zależy od otoczenia budynku.
- Odległość od źródeł hałasu ma duży wpływ na percepcję hałasu zewnętrznego, podobnie jak obecność barier dźwiękowych, takich jak budynki, drzewa itp.
- Różne źródła generują różne rodzaje hałasu. Na przykład ruch uliczny generuje hałas o niskiej częstotliwości, natomiast śpiew ptaków ma wysoką częstotliwość.
- Ruch drogowy jest największym źródłem hałasu zewnętrznego. Hałas generowany przez ruch drogowy dotyka 13% populacji w Europie.
Pożądane dźwięki
Klasy nigdy nie będą — i nie powinny być — całkowicie pozbawione hałasu.
Pomiary ciśnienia akustycznego w biurach na planie otwartym mają zazwyczaj około 70 decybeli. Osoba, która kiedykolwiek była w pokoju pełnym dzieci, wie, że dzieci zwykle nie są cichsze niż przeciętny pracownik biurowy, nawet jeśli poprosi się je o to, by usiadły i skupiły się.
70 decybeli w biurze na planie otwartym to około 10 decybeli więcej niż zwykła rozmowa i 20 decybeli więcej niż standardowe ciśnienie akustyczne generowane w salonie lub kuchni. Pokoje, w których przebywa wiele osób, bywają głośne. A klasy jeszcze bardziej.
Zatem całkowity brak hałasu nie jest realistyczny. Celem powinno być raczej zapewnienie odpowiednich warunków do generowania i odbioru pożądanych dźwięków i poziomów dźwięku.
W przypadku sal lekcyjnych nauczyciel powinien być w stanie uczyć. A uczniowie powinni głośno i wyraźnie słyszeć nauczyciela.
W kolejnych sekcjach przyjrzymy się niektórym czynnościom, jakie projektanci i architekci mogą podjąć, aby zapewnić zadowalające środowisko akustyczne w salach lekcyjnych. Kwestię tę przedstawiamy z trzech różnych punktów widzenia: hałasu zewnętrznego, hałasu wewnętrznego i kształtu pomieszczenia.
Hałas zewnętrzny
Hałas z zewnątrz może być źródłem frustracji nauczycieli, zwłaszcza że trudno go kontrolować.
Wyniki badania Clever Classrooms sugerują, że w miarę możliwości sale lekcyjne powinny znajdować się z dala od ruchliwych obszarów, takich jak place zabaw, obiekty sportowe i recepcje.
Hałas drogowy jest często trudny do całkowitego zlikwidowania, ale można go zredukować za pomocą barier akustycznych, takich jak drzewa i krzewy.
Okna z właściwościami tłumiącymi hałas stanowią główne rozwiązanie zmniejszania hałasu zewnętrznego. Szczególnie ważne jest wyciszenie deszczu. Hałas generowany przez deszcz dochodzący przez okna ma poziom ciśnienia akustycznego 40 decybeli.
Hałas wewnętrzny
Akustykę wewnętrzną można poprawić, układając wykładzinę na dużej powierzchni sal lekcyjnych. Jeśli wykładziny wydają się nieodpowiednie lub niepraktyczne do tego celu, architekci mogą rozważyć zastosowanie tkanin dekoracyjnych lub obić ściennych.
Do dekoracji sal lekcyjnych można użyć innych rodzajów grubych tkanin/materiałów, a nawet prac uczniów.
Wykładzina na całej powierzchni podłogi lub duże dywany mogą bardzo skutecznie zmniejszać hałas wewnętrzny, ale nawet niewielkie korekty mogą mieć znaczący wpływ. Na przykład krzesła i stoły z gumowymi podkładkami ograniczają hałas generowany przez ruch. Dotyczy to każdego pomieszczenia, w którym są stoły i krzesła, ale szczególnie w klasie pełnej ruchliwych dzieci.
Kształt pomieszczenia
Projekt sali powinien umożliwiać uczniom siedzenie bliżej nauczyciela, dzięki czemu nauczyciele są lepiej słyszani. Prostokątne sale o większym stosunku długości do szerokości zazwyczaj lepiej nadają się do takiego ustawienia miejsc siedzących i dają więcej możliwości prezentacji.
Źródła
- Clever Classrooms (2015), Raport podsumowujący projektu HEAD, University of Salford, Manchester
- Crandell, C., Smaldino, J. (2000) Classroom Acoustics for Children With Normal Hearing and With Hearing Impairment,Language, Speech, and Hearing Services in Schools, t. 31, 362–370, październik 2000
- Picard, M., Bradley, J. (2001) Revisiting speech interference in classrooms, Audiology 2001, 40: 221- 244
- DEIC