Wspieranie poczucia swojskości w sali lekcyjnej
Badania czynników fizjologicznych i psychologicznych wskazują, że personalizacja przestrzeni jest ważnym czynnikiem kształtowania tożsamości jednostki i poczucia własnej wartości. W kilku badaniach wykazano również, że intymne i spersonalizowane przestrzenie ułatwiają przyswajanie, zapamiętywanie i przywoływanie informacji.
Stwierdzono, że sale lekcyjne, w których dzieci mogą prezentować własne projekty, prace plastyczne itp., sprzyjają większemu uczestnictwu i zaangażowaniu w proces uczenia się.
W raporcie Clever Classrooms podsumowującym projekt HEAD przedstawiono szereg czynników, które są ważne w pomaganiu dzieciom identyfikować się z „ich” salą lekcyjną. Rekomendacje zawarte w raporcie:
- Sala lekcyjna powinna mieć charakterystyczny projekt pomieszczenia lub cechy, które sprawią, że będzie ona od razu znana dzieciom.
- W sali lekcyjnej powinno być możliwe wyeksponowanie prac dzieci na ścianach i dedykowanych stołach ekspozycyjnych.
- Sala lekcyjna powinna zawierać spersonalizowane elementy, takie jak wieszaki z imieniem i nazwiskiem, szafki lub szuflady dla każdego ucznia.
- Biurka i krzesła powinny być wygodne, ciekawe i ergonomiczne odpowiednio do wieku i wzrostu dzieci.
Tworzenie elastyczności
Wszystkie sale lekcyjne wymagają pewnej elastyczności, aby dostosowywać się do różnych trybów uczenia się.
W takich przypadkach wskazane są dodatkowe urządzenia chłodzące, takie jak wentylatory sufitowe i klimatyzatory.
Zalecenia:
- Wyraźnie zdefiniowane wydzielone strefy lub pomieszczenia.
- Zróżnicowane plany pięter, aby stworzyć różnorodne obszary aktywności dla uczniów młodszych klas. W przypadku starszych uczniów bardziej efektywne są bardziej kwadratowe i większe pomieszczenia.
- Zapewnienie odpowiedniego i dostępnego miejsca do przechowywania.
- Duże, dostępne powierzchnie ścienne do elastycznej ekspozycji informacji i prac uczniów.
- Różne strefy nauki do nauki przez zabawę dla młodszych dzieci, z wyraźnymi ścieżkami między strefami.
- Elastyczne rozmieszczenie biurek i mebli.
Dzieci spędzają w szkole więcej czasu niż w jakimkolwiek innym miejscu poza domem. Średnio dzieci przebywają w szkole około 200 dni w roku, a 70% tego czasu spędzają w salach lekcyjnych. Sprawienie, że czują się w sali lekcyjnej jak u siebie i zapewnienie im elastycznego środowiska uczenia się powinno być integralną częścią każdego projektu szkoły, dziś i w przyszłości.
Źródła
- Clever Classrooms (2015), Raport podsumowujący projektu HEAD, University of Salford, Manchester