Widok z góry do wnętrza szkoły katedralnej w Roskilde przez świetliki dachowe. Zdjęcie: STAMERS KONTOR
Wpływ jakości powietrza w szkołach
Zapewnienie wysokiej jakości powietrza w pomieszczeniach jest niezbędne w projektowaniu szkół. Lepsza jakość powietrza wiąże się z lepszymi wynikami w szkole i ogólnie lepszym stanem zdrowia. Zła jakość powietrza w pomieszczeniach nie tylko tworzy środowisko, w którym trudno jest się skoncentrować i rozwijać się, ale może również prowadzić do wzrostu liczby zachorowań i absencji szkolnej.
Według U.S. Environmental Protection Agency (pl. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska, EPA) stężenie zanieczyszczeń w pomieszczeniach może być od dwóch do pięciu razy większe niż na zewnątrz. Ponieważ dzieci wdychają więcej powietrza — proporcjonalnie do wielkości ciała — niż dorośli, są tym bardziej podatne na te zanieczyszczenia.
Co gorsza EPA wskazuje, że prawie jedno na 13 dzieci w wieku szkolnym już cierpi na astmę, którą takie zanieczyszczenia tylko zaostrzają⁶. Dlatego konieczne jest zajęcie się kwestią jakości powietrza w sali lekcyjnej, a głównym sposobem realizacji tego celu jest odpowiednia wentylacja.
Jedno z badań pokazuje, że zwiększona wentylacja może poprawić wydajność w klasie nawet o 15%⁷. W innym badaniu wykazano znacznie szybsze i dokładniejsze reakcje związane z wyborem, czujnością w testach kolorowych słów, pamięcią obrazową i rozpoznawaniem słów w salach lekcyjnych o wyższym współczynniku wentylacji².
Niezwykle ważne jest zatem, aby placówki, w których przebywają nasze dzieci, były odpowiednio wentylowane, szczególnie w ciasnych klasach.
Tworzenie klas z czystszym powietrzem
Projektując pomieszczenia pod kątem jakości powietrza, przede wszystkim należy wziąć pod uwagę międzynarodowe przepisy i normy budowlane. Poza tym warto przyjrzeć się czterem zagadnieniom przedstawionym w raporcie Clever Classrooms (2015) podsumowującym projekt Head, a mianowicie wentylacji sterowanej, wentylacji mechanicznej, kubaturze pomieszczenia oraz czujnikom stężenia CO₂ w salach lekcyjnych².
Wentylacja sterowana
Osiągnięcie lepszej jakości powietrza oznacza po prostu zapewnienie lepszej wentylacji. Duże okna, które pozwalają na ucieczkę powietrza, mogą zapewnić świetne naturalne rozwiązanie wentylacyjne. Dotyczy to zwłaszcza okien otwieranych od góry, ponieważ umożliwiają one ucieczkę najgorętszego i najbardziej nieświeżego powietrza.
Należy jednak pamiętać, że dzieci są szczególnie wrażliwe na zmiany temperatury, które są nieuniknione przy korzystaniu z naturalnej wentylacji. W chłodniejszych porach roku warto rozważyć wietrzenie, gdy uczniowie znajdują się poza salą lekcyjną, lub zastosowanie wentylacji mechanicznej w tych miesiącach.
Wentylacja mechaniczna
Wentylacja mechaniczna, czyli zastosowanie wentylatorów elektrycznych kierujących przepływ powietrza do budynku, może być rozwiązaniem tam, gdzie wentylacja naturalna jest niewystarczająca. W projektowaniu szkół często korzystne jest stosowanie rozwiązania hybrydowego, łączącego wentylację naturalną i mechaniczną.
Kubatura pomieszczenia
Im większa kubatura sali lekcyjnej, tym dłużej dopływ powietrza w tym pomieszczeniu można uznać za dobrej jakości. Ogólnie w salach lekcyjnych przebywa wielu uczniów na stosunkowo niewielkiej powierzchni. Oznacza to, że jakość powietrza może ulec pogorszeniu już po 30 minutach.
Ważne jest, aby podczas planowania rozwiązania wentylacyjnego wziąć pod uwagę kubaturę. Aby dowiedzieć się więcej i uzyskać przydatne porady, przeczytaj nasz poradnik o tym, jak typ budynku może wpływać na wentylację.
Czujniki stężenia CO₂
Stężenie CO₂ jest często traktowane jako wskaźnik jakości powietrza. Na przykład stężenie CO₂ w powietrzu na zewnątrz wynosi około 400 ppm, natomiast w pomieszczeniu stężenie na poziomie 1150 ppm można uznać za odpowiednią jakość powietrza.
Zakres, który należy wziąć pod uwagę, wynosi od 1400 ppm, co w większości sytuacji zapewni dobrą jakość powietrza w pomieszczeniach, natomiast 1600 ppm wskazuje na słabą jakość powietrza. Stosowanie czujników CO₂ to dobry sposób na monitorowanie jego stężenia i zagwarantowanie, że pozostaje w dolnej granicy tego zakresu.
Osiągnięcie czystszego powietrza dzięki świetliki modułowe
Naprawdę dobrym sposobem na zapewnienie wysokiej jakości powietrza w projekcie szkoły jest zastosowanie modułów wentylacyjnych świetliki modułowe.
Moduły wentylacyjne świetlików modułowych są wyposażone w ukryte siłowniki łańcuchowe, które umożliwiają ich automatyczne otwieranie i zamykanie, na polecenie lub w odpowiedzi na zaprogramowane warunki. Po zamknięciu wyglądają dokładnie tak samo jak standardowe nieruchome moduły.
Istnieje nawet możliwość połączenia modułów wentylacyjnych świetliki modułowe z czujnikami CO₂, dzięki czemu automatycznie otwierają się w celu regulacji stężenia CO₂.
Zobacz, jak zrobiono to w szkole Ryparken Lille Skole w Kopenhadze w Danii. Zastosowano świetliki modułowe, aby zmienić podupadającą fabrykę tekstyliów w tętniącą życiem szkołę.
Skorzystaj z naszych narzędzi i metod oceny, aby ocenić swoje przyszłe rozwiązanie wentylacyjne i dowiedzieć się, w jaki sposób możesz je ulepszyć.
Lista kontrolna lepszej jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych
Teraz, gdy znamy korzyści płynące z dobrej jakości powietrza w pomieszczeniach i czynniki, które musimy wziąć pod uwagę przy projektowaniu, podsumujmy:
-
Należy otwierać okna i wietrzyć salę między lekcjami.
-
Innowacyjne rozwiązania wentylacji naturalnej, np. wentylacja naturalna sterowana zapotrzebowaniem, mogą utrzymać stężenie CO₂ w zalecanym zakresie.
-
Systemy wentylacji mechanicznej mogą zapewnić optymalny poziom jakości powietrza bez pogarszania komfortu cieplnego w chłodniejszych miesiącach.
-
Rozwiązania hybrydowe mogą łączyć zalety wentylacji naturalnej i mechanicznej.