6 istotnych elementów projektu szkoły


Autor: VELUX Commercial
Dzieci w holu z zamontowanymi świetlikami, szkoła Roskilde Katedralskole
Projekt szkoły ze światłem dziennym i zamontowanymi świetlikami. Roskilde Katedralskole

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, że 64 miliony europejskich dzieci spędza więcej czasu w szkole niż gdziekolwiek indziej niż we własnym domu?

Łącznie co roku uczęszczają do szkoły przez około 200 dni, co odpowiada prawie jednemu pełnemu rokowi w sali lekcyjnej przez cały okres nauki w szkole podstawowej¹. Jak więc zaprojektować te sale lekcyjne, aby były zdrowsze i bardziej sprzyjały uzyskiwaniu wspaniałych efektów uczenia się?

Jest to pytanie, które jest być może ważniejsze niż kiedykolwiek, ponieważ w Europie i Wielkiej Brytanii wkrótce nastąpi boom w inwestycjach budowlanych i remontowych szkół, którego nie było od lat 70-tych XX wieku. Jakaż to ogromna szansa zarówno dla architektów, jak i pedagogów, aby ponownie przemyśleć, czym powinna być placówka edukacyjna i jak można zaprojektować środowisko fizyczne, aby wywierało pozytywny wpływ na uczenie się.

 Budowanie lepszych szkół

Nowe badanie

Niedawne badanie przeprowadzone przez profesora Petera Barretta i jego zespół ekspertów ds. projektowania szkół na Uniwersytecie Salford w Wielkiej Brytanii ujawniły wyraźne dowody na to, że dobrze zaprojektowane szkoły podstawowe mogą znacznie poprawić wyniki dzieci w nauce czytania, pisania i matematyce.

W ich przełomowym badaniu HEAD Project (Holistic Evidence and Design)² stwierdzono, że różnice w cechach fizycznych sal lekcyjnych wyjaśniają 16% zmienności postępów w nauce w ciągu roku u 3766 uczniów objętych badaniem. Mówiąc prościej, im lepiej zaprojektowana sala lekcyjna, tym lepiej dzieci radzą sobie w nauce.

Istotne elementy projektu

Wnioski przedstawione w badaniu HEAD pokazują, że niektóre elementy projektu są nieodłączne dla poprawy uczenia się w klasie. Są to:

Po raz pierwszy udało się wyodrębnić w rzeczywistych sytuacjach wyraźne dowody na to, jaki wpływ na użytkowników ma ogólny projekt fizycznej przestrzeni edukacyjnej. W przeszłości badano konkretne aspekty, takie jak jakość powietrza, ale sposób, w jaki łączą się te wszystkie elementy u prawdziwych ludzi w rzeczywistych warunkach, opierał się do tej pory na przeczuciu i myśleniu życzeniowym.

Przez trzy lata naukowcy pracujący na rzecz projektu HEAD przeprowadzali szczegółowe ankiety w 153 salach lekcyjnych w 27 różnych szkołach oraz zbierali dane statystyczne dotyczące wyników uczniów uczących się w tych pomieszczeniach.

Znaczenie czynników sensorycznych

W badaniu uwzględniono szeroki zakres czynników sensorycznych i wykorzystano wielopoziomowe modelowanie statystyczne, aby oddzielić efekty projektowania sali lekcyjnej od innych czynników, takich jak sami uczniowie i ich nauczyciele.

Jak zauważyli badacze w raporcie: „Co zaskakujące, czynniki dotyczące całej szkoły (np. wielkość, ciągi komunikacyjne, specjalistyczne udogodnienia, udogodnienia przeznaczone do zabawy) nie wydają się być tak ważne, jak projektowanie poszczególnych sal lekcyjnych. Przesłanie jest takie, że każda sala lekcyjna musi być przede wszystkim dobrze zaprojektowana”.

W naszym e-booku „Budowanie lepszych szkół: sześć sposobów, aby pomóc naszym dzieciom w nauce” znajdziesz praktyczne wskazówki, jak wdrożyć wyniki projektu HEAD w swoim kolejnym projekcie placówki edukacyjnej.

 

Czytając te wytyczne, zastanów się, w jaki sposób te zasady projektowania (w celu uzyskania optymalnych efektów uczenia się) można zastosować również do innych rodzajów budynków — tworzenia lepszych obiektów opieki zdrowotnej, miejsc pracy i miejsc do życia itp.

Źródła

  1. Raport końcowy SINPHONIE
  2. Clever Classrooms — Raport podsumowujący projektu HEAD

Powiązane artykuły

Czy wiesz, że dobrze zaprojektowane sale lekcyjne mają znaczący wpływ na wyniki w nauce? Badania wykazały, że lepsze cechy fizyczne mogą zwiększyć zdolności uczenia się uczniów. W tym artykule dogłębnie analizujemy znaczenie światła dziennego i światła elektrycznego w tym równaniu.

Szkoła Hessenwaldschule z zamontowanymi świetlikami modułowymi VELUX Modular Skylights

Szkoła Hessenwald w Weiterstadt w Niemczech jest przykładem energooszczędnej, współczesnej architektury, która zapewnia nowy model nauczania i wychowania. W centrum makiety i budynku stoi dobrze oświetlone i dobrze wentylowane trzykondygnacyjne atrium.

Szkoła Ryparken Lille Skole z zamontowanymi świetlikami modułowymi VELUX Modular Skylights

Szkoła Ryparken Lille Skole (dosłownie „mała szkoła Ryparken”) znajduje się w stuletniej dawnej fabryce włókienniczej w Kopenhadze. Szkoła i jej użytkownicy przez lata cierpieli z powodu zrujnowanego budynku, aż na początku 2010 roku zarząd szkoły podjął decyzję o rozpoczęciu gruntownego remontu.

Szkoła Hessenwaldschule z zamontowanymi świetlikami modułowymi VELUX Modular Skylights

Nie ma wątpliwości, że fizyczny projekt sal lekcyjnych może mieć pozytywny lub negatywny wpływ na efekty uczenia się dzieci. Jednym z kluczowych czynników zidentyfikowanych w badaniach w ciągu ostatnich kilku dekad jest znaczenie stałego komfortu cieplnego.

Hessenwaldschule

Podobnie jak miski owsianki w znanej bajce o Złotowłosej i trzech niedźwiadkach, temperatura w klasach nie powinna być ani za wysoka, ani za niska, lecz w sam raz.

Modułowe świetliki VELUX zapewniają dopływ światła dziennego w Exeter College

Czy wiesz, że dobrze zaprojektowane sale lekcyjne mają znaczący wpływ na wyniki w nauce? Badania wykazały, że lepsze cechy fizyczne klas lekcyjnych mogą polepszyć wyniki szkolne uczniów.