Nowe badanie
Niedawne badanie przeprowadzone przez profesora Petera Barretta i jego zespół ekspertów ds. projektowania szkół na Uniwersytecie Salford w Wielkiej Brytanii ujawniły wyraźne dowody na to, że dobrze zaprojektowane szkoły podstawowe mogą znacznie poprawić wyniki dzieci w nauce czytania, pisania i matematyce.
W ich przełomowym badaniu HEAD Project (Holistic Evidence and Design)² stwierdzono, że różnice w cechach fizycznych sal lekcyjnych wyjaśniają 16% zmienności postępów w nauce w ciągu roku u 3766 uczniów objętych badaniem. Mówiąc prościej, im lepiej zaprojektowana sala lekcyjna, tym lepiej dzieci radzą sobie w nauce.
Istotne elementy projektu
Wnioski przedstawione w badaniu HEAD pokazują, że niektóre elementy projektu są nieodłączne dla poprawy uczenia się w klasie. Są to:
Po raz pierwszy udało się wyodrębnić w rzeczywistych sytuacjach wyraźne dowody na to, jaki wpływ na użytkowników ma ogólny projekt fizycznej przestrzeni edukacyjnej. W przeszłości badano konkretne aspekty, takie jak jakość powietrza, ale sposób, w jaki łączą się te wszystkie elementy u prawdziwych ludzi w rzeczywistych warunkach, opierał się do tej pory na przeczuciu i myśleniu życzeniowym.
Przez trzy lata naukowcy pracujący na rzecz projektu HEAD przeprowadzali szczegółowe ankiety w 153 salach lekcyjnych w 27 różnych szkołach oraz zbierali dane statystyczne dotyczące wyników uczniów uczących się w tych pomieszczeniach.
Znaczenie czynników sensorycznych
W badaniu uwzględniono szeroki zakres czynników sensorycznych i wykorzystano wielopoziomowe modelowanie statystyczne, aby oddzielić efekty projektowania sali lekcyjnej od innych czynników, takich jak sami uczniowie i ich nauczyciele.
Jak zauważyli badacze w raporcie: „Co zaskakujące, czynniki dotyczące całej szkoły (np. wielkość, ciągi komunikacyjne, specjalistyczne udogodnienia, udogodnienia przeznaczone do zabawy) nie wydają się być tak ważne, jak projektowanie poszczególnych sal lekcyjnych. Przesłanie jest takie, że każda sala lekcyjna musi być przede wszystkim dobrze zaprojektowana”.
W naszym e-booku
„Budowanie lepszych szkół: sześć sposobów, aby pomóc naszym dzieciom w nauce” znajdziesz praktyczne wskazówki, jak wdrożyć wyniki projektu HEAD w swoim kolejnym projekcie placówki edukacyjnej.
Czytając te wytyczne, zastanów się, w jaki sposób te zasady projektowania (w celu uzyskania optymalnych efektów uczenia się) można zastosować również do innych rodzajów budynków — tworzenia lepszych obiektów opieki zdrowotnej, miejsc pracy i miejsc do życia itp.
Źródła
- Raport końcowy SINPHONIE
- Clever Classrooms — Raport podsumowujący projektu HEAD