Zdjęcie: Thekla Ehling
Projekt i dobre samopoczucie
Historycznie mało uwagi poświęcano relacjom między architekturą a zdrowiem, poza wymaganiami projektowymi zdrowego budownictwa. Ostatnie prace zmieniły to podejście i ustanowiły bardziej holistyczną świadomość roli architektury w kształtowaniu zdrowia. Przykładem tego w Wielkiej Brytanii jest publikacja raportów Royal Institute of British Architects¹⁴ oraz Commission for Architecture and the Built Environment¹⁵.
Potwierdza to rosnące bogactwo badań medycznych związanych ze zdrowiem fizycznym¹⁶ i psychicznym.¹⁷ Nacisk został położony na zły stan zdrowia w wyniku skutków cech środowiska, takich jak przeludnienie, hałas, jakość powietrza i światło. Skutki te są zazwyczaj opisywane jako bezpośrednie (tj. konsekwencje dla zdrowia fizycznego i psychicznego) oraz pośrednie (np. poprzez mechanizmy społeczne)¹⁸. Jednak zamiast skupiania się na chorobie, definicja i badanie dobrostanu kładą nacisk na zachowania wspierające „rozkwitającą” populację. To właśnie cechy otaczających nas budynków i budowli sprzyjają wykazywaniu tych pozytywnych zachowań, co jest tutaj kluczowym punktem dyskusji.
Nauka o dobrym samopoczuciu jest stosunkowo nowym obszarem badań. Jednak projekt „Foresight” rządu brytyjskiego dotyczący dobrostanu¹⁹ dostarcza krytycznej masy dowodów, które doprowadziły do zdefiniowania wspomnianych powyżej pięciu sposobów na dobre samopoczucie²⁰. Reprezentują one kluczowe zachowania, które, jak wykazano, mają związek z poprawą samopoczucia. Każde zachowanie wiąże się z subiektywnym samopoczuciem, o czym wspomina się w artykułach naukowych, zwłaszcza w czasopismach medycznych, które opierają się na dużej skali i metaanalizie wymagających badań. Nie brakuje więc dowodów na poparcie twierdzenia, że zachowania zgodne z zasadą pięciu sposobów, skutkują poprawą samopoczucia.
- Nawiązuj kontakty: liczba i jakość kontaktów społecznych (np. rozmawianie z członkami rodziny lub nieznajomymi lub ich słuchanie) koreluje ze zgłaszanym samopoczuciem oraz zdrowiem fizycznym²¹.
- Bądź aktywny: istnieje wiele dowodów wynikających z globalnych badań i metaanaliz, które wykazują, że aktywność fizyczna zmniejsza objawy złego stanu zdrowia psychicznego i fizycznego²².
- Zwracaj uwagę: bycie uważnym — zwracanie uwagi na teraźniejszość i bycie świadomym myśli i uczuć — to zachowania, które zmniejszają objawy stresu, lęku i depresji²³.
- Ucz się: aspiracje kształtują się we wczesnym okresie życia, a osoby o wyższych aspiracjach zwykle osiągają lepsze wyniki. Aspiracje są modyfikowane przez otoczenie²⁴. Dowody pokazują, że również w późniejszym życiu osoby uczestniczące na przykład w zajęciach muzycznych, plastycznych i wieczorowych osiągają wyższy subiektywny dobrostan²⁵.
- Dziel się z innymi: pojawiły się dowody na to, że zachowania prospołeczne, a nie egocentryczne, mają pozytywny wpływ na szczęście. Takie skutki zachowań altruistycznych wiążą się zarówno z wydawaniem pieniędzy na innych, a nie na siebie²⁶ oraz wolontariatem i niesieniem pomocy²⁷.
Kolejnym kluczowym pytaniem jest omówienie, w jaki sposób zasada pięciu sposobów na dobre samopoczucie odnosi się do otaczającej nas infrastruktury i jaki ma na nią wpływ.
Nawiązuj kontakty
Zapewnienie lokalnej „przestrzeni publicznej codziennego użytku” stwarza ludziom możliwości nawiązywania kontaktów i jest znaczącym zasobem dobrego samopoczucia dla jednostek i szerszej społeczności²⁸. Chociaż nie wszyscy użytkownicy mają takie same wymagania i oczekiwania dotyczące przestrzeni społecznej, kluczowe cechy to: lokalizacja — dostępność i bliskość innych zasobów komunalnych (szkoła, rynek), aby ułatwiać przypadkowe spotkania; miejsca — aby zatrzymać się i usiąść na ławce w parku lub przy kawiarnianym stoliku i przedłużyć przelotne spotkania; zdolność adaptacji — przestrzenie bez określonych lub nakazanych funkcji, umożliwiające spontaniczne, improwizowane działania; swojskość — poczucie bezpieczeństwa i swojskości; przyjemna atmosfera — czysto i spokojnie lub gwarno i tętniące życiem przestrzenie; specjalny charakter — niepowtarzalne walory, estetyka, czy subiektywne wspomnienia.
Kiedy przestrzeń jest przeznaczona głównie dla pieszych, a nie samochodów, koreluje to z poczuciem wspólnoty, ponieważ postrzeganie środowiska pieszych jest silnie powiązane z możliwościami interakcji społecznych²⁹. Ponadto naturalne, zielone krajobrazy były powszechnie i przez długi czas kojarzone z szeregiem korzyści zdrowotnych³⁰. Podsumowując, „przestrzeń publiczna, która zbliżała ludzi i gdzie nawiązywano i utrzymywano przyjaźnie i sieci wsparcia, były kluczem do ogólnego poczucia dobrostanu”³¹.
Bądź aktywny
Aktywność fizyczna (spacery, jazda na rowerze, uprawianie sportu itp.) jest powszechnie kojarzona ze zmniejszeniem ryzyka schorzeń przewlekłych oraz obciążenia chorobami, niepełnosprawnością i przedwczesną śmiercią. Cechy projektów związane z rosnącą aktywnością obejmują dostęp do obiektów aktywności fizycznej (np. ośrodków sportowych i sprzętu), wygodny dostęp do często uczęszczanych miejsc (praca, sklepy, szkoła, transport publiczny) znajdujących się w niewielkiej odległości, duża gęstość zaludnienia (co wiąże się z większą bliskością obiektów i często uczęszczanych miejsc), użytkowanie gruntów (np. użytkowanie mieszane) i możliwość poruszania się pieszo (wygodne i bezpieczne chodniki, obiekty spowalniające ruch pojazdów)³².
Chociaż istnieją pewne potencjalne dodatkowe korzyści z aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, a najlepiej w środowisku naturalnym, ćwiczenia w pomieszczeniach mogą być równie skuteczne³³. Strategie projektowania sprzyjające aktywności fizycznej w pomieszczeniach obejmują: zapewnienie (wspólnej) przestrzeni do ćwiczeń, zachęcanie do korzystania ze schodów poprzez dystrybucję (rozdzielenie) funkcji na różnych kondygnacjach oraz uatrakcyjnianie ciągów komunikacyjnych (ładny widok, sztuka, światło dzienne, roślinność).
Zwracaj uwagę
Bycie uważnym i zwracanie uwagi na rozwiązania projektowe w populacji to zachowanie, na które istnieją tylko najnowsze dowody. W randomizowanym teście kontrolnym zastosowano na przykład dzieła sztuki, roślinność, elementy architektury krajobrazu i dzikiej przyrody (np. skrzynki na owady) oraz miejsca do siedzenia, dzięki którym znacznie większa liczba osób zatrzymywała się, aby popatrzeć³⁴.
To samo badanie wykazało również, że różne rodzaje otwartej przestrzeni (połączenie roślinności i małej architektury) oraz większy względny stosunek przestrzeni publicznej do prywatnej są również związane ze zwiększoną zgłaszaną uważnością.
Ucz się
Z badań środowiska edukacyjnego wynika, że fizyczne środowisko domu i klasy lekcyjnej są zmiennymi pośredniczącymi wpływającymi na rozwój intelektualny. Parametry związane z domem to czysty i uporządkowany, wyglądający na bezpieczny do zabawy, nie za ciemny ani nie monotonny dom³⁵. Odległość i ustawienie miejsc do siedzenia w stosunku do innych osób wpływa na poziom interakcji i dialogu. Na przykład ludzie siedzący w kręgu naprzeciwko siebie będą rozmawiać więcej niż osoby sąsiadujące obok siebie. Swobodny kontakt wzrokowy jest ważną zmienną, szczególnie w kontekście środowiska edukacyjnego, dzięki czemu ustawienie miejsc w klasie w półokręgu jest najskuteczniejsze³⁶. Na bardziej prozaicznym poziomie, aby wspierać skuteczną naukę, środowisko wewnętrzne musi być pod względem fizycznym i termicznym komfortowe, bezpieczne, dobrze oświetlone, ciche i być wypełnione czystym powietrzem.
Istnieją jednak dowody na większą efektywność uczenia się w odpowiednim (takim, które jest „wystarczająco dobre”) otoczeniu w porównaniu z kiepskim (zapuszczonym i źle utrzymanym) środowiskiem, ale dalsze i bardziej ekstrawaganckie udogodnienia (wyspecjalizowane przestrzenie lub cyfrowy sprzęt) nie spowodują dalszej poprawy w nauce³⁷. Jak już wspomniano, możliwość udziału w zajęciach plastycznych, muzycznych i wieczorowych poprawia samopoczucie i dlatego takie zajęcia powinny być uwzględnione w projektowaniu domów (jasne, zmywalne przestrzenie w przypadku zajęć plastycznych, dźwiękoszczelne pomieszczenia w przypadku zajęć muzycznych) i najbliższej okolicy (lokalne przestrzenie wspólne do organizacji zajęć).
Dziel się z innymi
Obecność stresorów środowiskowych ogranicza zachowania związane z pomaganiem, ale dostępnych jest niewiele dalszych wyraźnych dowodów poza omówionymi powyżej, które wiążą środowisko fizyczne z kapitałem społecznym najbliższej okolicy³⁸. Istnieją dowody na to, że ludzie są mniej altruistyczni w środowiskach miejskich niż wiejskich, co przynajmniej potwierdza, że integracja zieleni i kontakt z naturą mogą być cenne³⁹.
Chociaż trudno jest zaobserwować altruizm i jego wyraźny związek z parametrami projektowymi, można wykazać, że zgłaszane przez samych siebie zachowania altruistyczne są bardziej rozpowszechnione w dzielnicach, które charakteryzują się pozytywnymi środowiskowymi i fizycznymi cechami projektowania przestrzeni (różnorodność, bliskość, dostępność i jakość), o których już wspomniano⁴⁰.